بابک

بابک

بابک

بابک

بابک

این جا برای این است که هر از چندی دلنوشته و یا خواسته ای را بنویسم. البته خالی از مطالب علمی هم نخواهد بود.

طبقه بندی موضوعی

اسطوره در ژاپن

جمعه, ۶ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۱۱ ب.ظ

اسطوره ها آیین هایی هستند که تصویرهایی از ورای هزاره ها منعکس می کنند. آنجایی که تاریخ و باستان شناسی خاموش می ماند، اسطوره ها به سخن در می آیند و فرهنگ آدمیان را از دوردست ها به ما می آموزند و افکار بلند و منطق گسترده ی مردمانی ناشناخته ولی اندیشمند را در دسترس ما قرار می دهند. آدمی می کوشد که در دین خویش، شناختش را از خویشتن و طبیعت و محیط خود بیان کند و اسطوره ها که تفکرات انسان را درباره ی هستی روایت می کنند، صورت های ثابتی هستند که در آنها آدمی می کوشد این شناخت را بیان کند. اسطوره ها تنها بیان تفکرات آدمی درباره ی مفهوم اساسی زندگی نیستند، بلکه دستور العمل هایی هستند که انسان بر طبق آنها زندگی می کند ( جان هینلز)

ژاپنی ها معتقدند که تمام سرزمین ها، جزایر، کوهها و درختان از دو خدای ایزاناگی و ایزانامی زاده شده اند. با زاده شدن باد، آفرینش ژاپن کامل شد، زیرا باد با راندن مه تیره، سیمای جزایر ژاپن را از پرده ی مه آلود بیرون آورد. نخستین فرزند این دو خدا به هیئت ستاره ی دریایی سقط شد و او را به دریا افکندند. دیگر فرزندانشان زنده ماندند و آخرین فرزند آنان، بعد از تولد، با مرگ مادرش( ایزانامی) همراه بود. این فرزند همان کاگوتسوچی، خدای آتش بود که پس از زاده شدنش، ایزانامی بیمار شده، تب کرد و مرد و به جهان زیرین( یومی = جهان تاریک) کوچ کرد. ایزاناگی هم بر خلاف میل ایزانامی در پی او روان شد، ولی ارواح مادینه ی زشت روی دیار یومی، او را از جهان زیرین بیرون راندند. به هنگام خروج ایزاناگی از مدخل جهان زیرین، ایزانامی فریاد زد که من به سبب این نافرمانی تو، روزانه یک هزار نفر از ساکنان زمین را نابود خواهم کرد و ایزاناگی در پاسخ گفت من نیز روزانه هزار و پانصد نفر موجود تازه را هستی خواهم بخشید. داستان ازدواج این دو خدا، گویای هستی یافتن پدیده های طبیعت و روایت جدایی آنان، گویای ناپایداری زندگی و پیدایی مرگ است. آنگاه آماتراسو، خدابانوی خورشید از گوشه ی چشم چپ و تسوکی یومی، خدای ماه از گوشه ی چشم راست ایزاناگی پدید آمدند. خدای دیگر به نام سوسانو، خدای توفان از منخرین ایزاناگی خلق شد. خاندان سلطنتی ژاپن خود را از نسل آماتراسو، خدابانوی خورشید می دانند. معبد خدابانوی خورشید، در شهر ایزه قرار دارد که مقدس ترین معابد ژاپن است. خدایان فراوان دیگری نیز در ژاپن بودند که آن ها هم از مادینه خدای بزرگ خورشید، یعنی آماتراسو پدید آمده بودند و به همین جهت ژاپن را سرزمین خدایان لقب داده اند. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۰۶
بابک احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی